MEVA SK

Vedci vynašli ekologickejší spôsob výroby plastov zo síry

Podarilo sa im to tak, že upravili predtým problematickú reakciu inverznej vulkanizácie. Objav by mohol zmenšiť závislosť ľudstva od plastov vyrobených z ropy.

Vedci vynašli ekologickejší spôsob výroby plastov zo síry

Fotolia

Síra ako alternatíva uhlíka

Vedci z Liverpoolskej univerzity vynašli nový proces výroby polymérov zo síry, ktorého výsledkom by mohli byť plasty šetrnejšie k životnému prostrediu. Výhodou tejto metódy je fakt, že síra je chemický prvok, ktorý sa v ložiskách nerastných surovín vyskytuje v hojnom množstve po celom svete.

Okrem toho tiež vzniká ako odpadová látka v petrochemickom priemysle, konkrétne pri spracovaní ropy a zemného plynu. Pri výrobe polymérov bola už dlhšiu dobu považovaná za zaujímavú možnú alternatívu uhlíka.

Nevýhodou síry ale bolo, že nie je schopná vytvoriť stabilný polymér sama, na čo vedci prišli pri procese zvanom inverzná vulkanizácia. Aby bola síra stabilná, do reakcie musia vstupovať zosieťované organické molekuly. Uskutočnenie reakcie však kvôli tomu vyžaduje vysoké teploty, dlhý reakčný čas a môžu pri ňom vznikať škodlivé vedľajšie produkty.

Celú vec by potenciálne mohol zmeniť objav liverpoolskych výskumníkov, ktorí pracujú v oblasti materiálovej chémie. Vo svojej štúdii uvádzajú, že objavili nový katalytický proces pre inverznú vulkanizáciu, ktorý znižuje požadované vysoké teploty aj reakčný čas a predchádza vzniku škodlivých vedľajších produktov.

Zároveň zvyšuje efektivitu reakcie, zlepšuje fyzikálne vlastnosti polymérov a umožňuje použitie širšej škály zosieťovaných organických molekúl.

Menšia spotreba ropy

Syntetické polyméry sú všadeprítomné v ľudskom živote a patria medzi najviac vyrábané materiály na svete. Ročne sa vyrobí približne tristopäťdesiat miliónov ton plastu a keďže petrochemických zdrojov ubúda, vedci vyvíjajú nové udržateľnejšie polyméry.

za 99 € bez DPH získate