MARIUS PEDERSEN

Vedci objavili nového živočícha. V jeho tele už boli plasty

Novoobjavený živočíšny druh vedci pomenovali Eurythenes plasticus, chcú tak upozorniť na znečistenie oceánov plastovým odpadom.

Eurythenes plasticus

Foto: WWF

Doteraz neznámy druh kôrovca, ktorý vedci objavili na dne Tichého oceánu, mal v tele plasty. Tím vedcov z Univerzity v Newcastle o objave publikoval článok vo vedeckom časopise Zootaxa. Kôrovca vedci nazvali Eurythenes plasticus, s cieľom poukázať na problém plastového odpadu v prírode.

Výskum podporila aj organizácia WWF, ktorá upozorňuje na problematiku plastového znečistenia. Organizácia sa zasadzuje za medzinárodnú dohodu, ktorá by ukončila znečisťovanie oceánov plastmi.

V kôrovcovi objavili zvyšky PET

Tím morských biológov a biologičiek z Univerzity v Newcastle vo Veľkej Británii sa venuje výskumu najhlbších miest planéty. Nový druh kôrovca objavili v Mariánskej priekope v oblasti medzi Japonskom a Filipínami, v hĺbke viac ako 6 900 metrov.

„Keď pomenúvame novoobjavený druh, pozeráme sa na to, čo je preň charakteristické. Tohto kôrovca sme nazvali Eurythenes plasticus, pretože jednou z najšokujúcejších vecí, ktorá sa s ním spája je, že súčasťou jeho tela sú plasty,“ hovorí morský biológ Alan Jamieson, ktorý tím vedcov vedie.

„Chceme poukázať na to, aký vplyv má človek na druhy, ktoré stále iba spoznávame. A podporiť požiadavku na rýchle kroky k zastaveniu znečisťovania oceánom plastovým odpadom,“ doplnil A. Jamieson.

Výsledky výskumu potvrdili, že v tele živočícha boli zvyšky polyetyléntereftalátu, známeho pod označením PET. Tento typ plastu sa používa na výrobu fliaš, nádob na jedlo či textilných vlákien.

„Novoobjavený druh Eurythenes plasticus nám ukazuje, ako ďaleko siahajú dôsledky nášho nezodpovedného nakladania s plastovým odpadom. Na najodľahlejších miestach planéty, v najhlbších miestach oceánu žijú živočíchy, ktorých telá obsahujú plasty skôr, ako sme ich vôbec spoznali,“ hovorí Heike Vesper, ktorá má na starosti program ochrany morí a oceánov vo WWF Nemecko.

„Plasty sú vo vode, ktorú pijeme, vo vzduchu, ktorý dýchame a v jedle, ktoré jeme. A teraz vidíme, že sú i v živočíchoch, ktoré žijú ďaleko od ľudskej civilizácie,“ upozorňuje.

Eurythenes plasticus má byť výstrahou

WWF upozorňuje na problém plastového odpadu v prírode. Minulý rok spustila celosvetovú petíciu za globálnu dohodu o zastavení znečisťovania oceánov týmto odpadom, ktorú podpísalo už viac ako 1,6 milióna ľudí.

Environmentálna organizácia zároveň zverejnila veľkú štúdiu o plastoch, podľa ktorej ich spotreba stále rastie. V roku 2016 bolo vyrobených na svete 396 miliónov ton nových plastov, to je 53 kilogramov na každého obyvateľa planéty. Až 40 percent z tohto množstvabolo určených len na jedno použitie a malo životný cyklus kratší ako jeden rok.

za 99 € bez DPH získate na 1 rok