Objavili mikróby, ktoré rozkladajú plasty pri nízkych teplotách. Môže to byť prelom v recyklácii

Vedci našli v Alpách a v Antarktíde mikróby, ktoré by mohli byť nápomocné pri recyklácii. Dokážu totiž stráviť plasty pri nízkych teplotách.

vedecký objav

Foto: Depositphotos

Podobné mikróby, ktoré vedia stráviť plasty už boli objavené, avšak zvyčajne dokázali fungovať iba pri teplotách nad 30 °C. Ich použitie v priemysle je neúmerne drahé z dôvodu potrebného ohrevu. Takýto spôsob recyklácie navyše nie je uhlíkovo neutrálny.

Všetko však môže zmeniť objav vedcov zo Švajčiarskeho vládneho inštitútu pre výskum, snehu a krajiny (WSL), ktorí našli mikróby, čo dokážu zničiť plasty už pri 15 °C. Svoje zistenia publikovali vo vedeckom časopise Frontiers in Microbiology.

Dva typy organizmov dokážu stráviť plasty

Mikroorganizmy adaptované na chlad produkujú enzýmy, ktoré sú aktívne pri nízkych teplotách od 0 °C až do 30 °C. Vďaka tomu ich môžeme využiť na priemyselnú recykláciu, pretože majú potenciál ušetriť energiu a náklady na spracovanie bez zbytočného zahrievania.

Za výskumom stojí doktor Joel Rüthi z WSL a jeho kolegovia, ktorí odobrali vzorky 19 kmeňov baktérií a 15 húb rastúcich na voľne položených alebo zámerne zakopaných plastoch uchovávaných v zemi jeden rok v Grónsku, Svalbarde a Švajčiarsku.

V laboratóriu nechali mikróby vyrásť v tme pri 15 °C a testovali ich, aby zistili, či dokážu stráviť rôzne druhy plastov. Testovali najmä polyetylén (PE), ktorý sa nevie rozložiť biologickým pôsobením a biodegradovateľný polyester-polyuretán (PUR), ako aj vysokokvalitný biologicky odbúrateľný polymér (PBAT) a kyselinu polymliečnu (PLA).

Môžu znížiť náklady na recykláciu

Počas testovania nedokázal žiadny z vypestovaných kmeňov stráviť polyetylén ani po 126 dňoch. Ale devätnásť kmeňov, medzi ktorými bolo jeden húb a osem baktérií, dokázalo „zožrať“ polyuretán už pri pätnástich stupňoch. Štrnásť húb a tri baktérie potom boli schopné stráviť zmes polybutylén-tereftalátu a kyseliny polymliečnej. Ako najefektívnejší pomocníci sa ukázali dva typy organizmov, ktoré si poradili so všetkými tromi spomínanými plastmi.

„Tieto organizmy by mohli pomôcť znížiť náklady a environmentálnu záťaž procesu enzymatickej recyklácie plastov,“ vyjadril sa Joel Rüthi. Dodal, že tieto organizmy by mohli pomôcť znížiť náklady a environmentálnu záťaž procesu enzymatickej recyklácie plastov. Podľa neho môžu mikróby prežiť aj v chladnejšom prostredí, napríklad v Arktíde či v Alpách.

Celý obsah článku je prístupný pre predplatiteľov.

Predplatné obsahuje:

• Prístup ku všetkým článkom v denníku Odpady-portal.sk (ISSN 1338-1326)
  • Prístup ku všetkým článkom v denníku Energie-portal.sk (ISSN 1338-5933)
  • Prístup ku všetkým článkom v denníku Voda-portal.sk (ISSN 2585-7924)
  • Printový štvrťročník Odpadové hospodárstvo s prílohou ENERGO (ISSN 1338-595X)

Táto funkcia zabraňuje robotom pridávať neadekvátne príspevky. Zadajte prosím overovací kód, ktorý je výsledkom uvedeného vzorca.

Pre pridanie nového komentára sa prosím prihláste.