Vedci vyvinuli enzým, ktorý dokáže v priebehu pár hodín rozložiť plastovú fľašu

Upravený bakteriálny enzým, ktorý sa pôvodne vyskytuje v komposte, sa dá využiť na štiepenie PET. Výnimočný je tým, že materiál pri recyklácii nestráca na kvalite a zachováva si svoje pôvodné vlastnosti.

Vedci vyvinuli enzým, ktorý dokáže v priebehu pár hodín rozložiť plastovú fľašu

Foto: Fotolia

Vedci vytvorili bakteriálny enzým, ktorý je schopný v priebehu niekoľkých hodín rozložiť plastové fľaše. Pôvodne ho objavili v komposte, v ktorom sa rozkladalo opadané lístie.

Enzým dokáže PET rozložiť na stavebné bloky, z ktorých sa následne dajú vyrobiť nové vysokokvalitné fľaše, čo je jeho obrovskou výhodou, keďže pomocou doterajších recyklačných technológií sa opätovne dajú vyrobiť len menej odolné plasty s pozmenenými vlastnosťami, ktoré sú vhodné iba na výrobu odevov či kobercov. Za významný pokrok označili nový enzým aj nezávislí odborníci.

Za prelomovým objavom stojí spoločnosť Carbios, ktorá uviedla, že jej cieľom je zaviesť recykláciu plastov pomocou enzýmu na priemyselnej úrovni do piatich rokov. V úmysle urýchliť vývoj technológie uzavrela partnerstvo s niekoľkými veľkými spoločnosťami vrátane Pepsi a L’Oréal.

Baktéria z kompostu

Výskum sa začal skríningom stovky tisícov mikroorganizmov, v ktorých vedci videli potenciál rozkladať plasty. Medzi nimi bola aj baktéria z kompostu lístia, ktorá bola prvýkrát objavená v roku 2012.

„Úplne sa na ňu zabudlo, no spomedzi potenciálnych baktérií sa ukázala byť najlepším kandidátom,“ uviedol pre The Guardian prof. Alain Marty z Université de Toulouse vo Francúzsku, ktorý je zároveň vedúcim výskumu v Carbios.

Vedci enzým analyzovali a s cieľom zlepšiť jeho schopnosť rozkladať PET doňho vložili mutácie. Okrem toho ho zastabilizovali pri teplote 72 °C, čo je takmer dokonalá teplota pre rýchly rozklad. Do špeciálneho malého reaktoru umiestnili odpadové plastové fľaše a nový enzým. V priebehu desiatich hodín sa masa rozložila na 90 %.

Stavebné jednotky tereftalátu a etylénglykolu, na ktoré enzým plasty rozložil, následne vedci použili na výrobu nových PET fliaš na potravinárske účely, ktoré boli rovnako pevné ako PETky vyrobené konvenčným spôsobom.

Recyklovaný PET bude drahší

Vo svete sa každoročne vyrobí takmer sedemdesiat miliónov ton PET a ide o najrozšírenejší druh polyesterového materiálu. Používa sa predovšetkým na výrobu textílií a obalov. V súčasnosti sa PET recykluje termomechanickými technológiami, čo má však za následok, že recyklovaný materiál má oproti pôvodnému slabšie mechanické vlastnosti.

Recyklačné spoločnosti navyše prijímajú rozmanitú zmes plastov rôznych farieb, ktoré pri vysokých teplotách roztopia, čoho výsledkom je väčšinou sivá alebo čierna masa, o ktorú je na trhu veľmi malý záujem.

za 99 € bez DPH získate na 1 rok